Psychomotoriek bij kinderen

Psychomotoriek bij baby's en peuters

De motorische ontwikkeling van ieder kind zou ongeveer gelijk moeten verlopen. Toch zien we dat bepaalde kinderen t.o.v. hun leeftijdsgenoten minder kunnen dan andere (weinig hoofdcontrole; later omrollen, kruipen, staan, stappen, trappen opgaan, springen, ... ; geen verfijnde grijpfunctie,). Op een bepaald moment kunnen we spreken van een ontwikkelingsachterstand. Op dat moment is het nuttig om uw kind te laten onderzoeken, zodat u en uw kind gericht begeleid kunnen worden.

Psychomotoriek bij kleuters, lagere schoolkinderen en jongeren

Kinderen met een ontwikkelingsachterstand; die minder vaardig zijn dan leeftijdsgenoten; vallen vaak uit de boot op school, bij sportactiviteiten of andere vrijetijdsbestedingen. Hierbij kan psychomotorische therapie hen helpen om algemeen motorisch beter te functioneren en zo meer zelfvertrouwen te krijgen.

Er worden grof- of fijn motorische activiteiten gedaan, afhankelijk van de uitval bij het kind. Er wordt bvb. gewerkt op evenwicht, coördinatie, snelheid, oog-hand coördinatie (knippen, nauwkeurig werken), reactiesnelheid. Er wordt ook taakgericht gewerkt als het kind bepaalde activiteiten of handelingen uit zichzelf niet onder de knie krijgt. Dit zijn dikwijls ADL - taken (een trap alternerdend opstappen, kledij met ritsen of knopen aantrekken, bij het eten gebruik maken van mes en vork, fietsen) of sportspecifieke handelingen.

Schrijfmotorische therapie

Schrijven is een moeilijke fijn motorische handeling die veel coördinatie vraagt. Het resultaat krijg je door een samenspel van verschillende dingen (houding, bladligging, pengreep, polsbewegingen en vingerbewegingen). Als 1 van de schakels verkeerd zitten, dan zie je dit in het schrift. Met schrijfmotorische oefentherapie wordt getracht om de schakels aan te passen waar dit nodig is. Er wordt gebruik gemaakt van aangepaste oefenblaren en aangepast schrijfmateriaal.